Vrouw met camera werkt aan visuele merkidentiteit

5 voordelen van een sterke visuele merkidentiteit

Om je de voordelen van een sterke visuele merkidentiteit goed uit te leggen wil ik graag beginnen met een oude marketingregel. Misschien heb je wel eens gehoord van ‘The Rule of Seven’ of ‘The Seven Times Factor’? Deze regel van 7 beweerd dat een potentiële klant de boodschap van je merk in een korte tijd minstens zeven keer moet zien of horen voordat hij/zij wil overgaan tot verkoop.

De oorsprong van deze regel komt uit een onderzoek in de jaren 30. In het continu veranderende medialandschap betekent dit dat het misschien wel een beetje gedateerd is. Tegenwoordig worden mensen namelijk door veel meer reclame omgeven dan toen. Ik denk dat die regel van 7 inmiddels wel wat hoger zou moeten liggen. Maar goed, het gaat niet om het getal 7 maar om de verborgen boodschap van deze regel, namelijk het continu herhalen van je merkboodschap.

1. Een sterke visuele merkidentiteit creëert merkherkenning

Mensen zijn merkgevoelig en doen graag zaken met bekende merken. Door je merkboodschap op een consistente manier te presenteren en herhalen kun je meer herkenbaarheid creëren in de gedachten van je doelgroep. En die merkherkenning leidt tot meer verkoop!

Tip! Herkenbaarheid opbouwen, hoe doe je dat? Je merk moet dus 7 (of meer) keer opvallen op dezelfde wijze. Als één van die communicatiemiddelen op een andere manier communiceert – dus bijvoorbeeld ander kleurgebruik, lettertype, vormen dan je gebruikelijke stijl – dan treedt er geen onbewuste herkenning op bij je publiek. Dus die indruk is nutteloos geweest in de poging een merkherkenning op te bouwen. Consistentie in je visual brand is dus erg belangrijk.

2. Een consistent merk wekt vertrouwen op

Een bijkomend voordeel van consistentie in je visuele merkidentiteit is het vertrouwen dat je opwekt bij je doelgroep. Door altijd op dezelfde manier te communiceren naar anderen, voelt het na een tijdje voor hen vertrouwd aan. Terecht komen op jouw website, kan dan voelen als thuiskomen. (En waar klanten zich goed voelen, brengen ze meer tijd door en geven dan ook meer geld uit.)

3. Krachtige visual branding draagt bij aan positieve merkbeleving

Visual branding speelt een grote rol in de merkbeleving van je klanten. Als mensen een positief gevoel krijgen bij het zien van jouw merk, of ze associëren leuke herinneringen bij het zien van jouw brand, dan zijn ze sneller geneigd om over te gaan op verkoop.
Enkel als je telkens op dezelfde wijze (hetzelfde kleurgebruik, vormgebruik, lettertype en logo) zichtbaar bent, zullen anderen een sterke associatie maken tussen hun gevoel en jouw merk. De volgende keer als iemand jouw merk dan weer voorbij ziet komen, (met dezelfde visuele uitstraling) zal hij/zij opnieuw dat gevoel ervaren via een onbewuste herinnering.

Designelementen selecteren voor een sterke visuele merkidentiteit

4. Een visuele merkidentiteit communiceert over de merkwaarden

Alle visuele elementen die je gebruikt om je brand vorm te geven, communiceren op (on)bewust niveau met je doelgroep.

“Je keuze van lettertype communiceert over de waarden van jouw brand, de vormen die je gebruikt vertellen hoe jij in het leven staat en je kleurkeuze verbindt je met je doelgroep.”

Elyn Vandenwyngaert

Lees ook: Zo betover je je publiek met een sterke visual brand

5. Een persoonlijk merk krijgt het voordeel van de gunfactor

Een goede visual brand straalt persoonlijkheid uit, het maakt een merk menselijk en lokt een emotionele respons uit. Je merk wordt voor de wereld haast een persoonlijkheid op zich, door het opbouwen van herkenbaarheid en het winnen van het vertrouwen van je publiek. Je doelgroep begint zich met je merk te identificeren, en dit is erg goed. Dit speelt namelijk erg in het voordeel van de gunfactor. Een hoge gunfactor verkrijg je wanneer je communicatie als authentiek, herkenbaar en betrouwbaar wordt beschouwd, en hierdoor zal je doelgroep je succes ‘gunnen’. Ze staan achter je, willen dat je slaagt en zullen je daar mee willen helpen. Je creëert weliswaar ‘fans’ van je personal brand.

Het belang van een sterke visuele merkidentiteit

Kortom, het belang van een sterke visuele merkidentiteit is groot en kan je onderneming vele voordelen opleveren. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen en hoe je nu echt een sterk visual brand kunt neerzetten?

In onze nieuwe visual branding cursus neem je als ondernemer of personal brand zelf de controle over je visual brand en leer hoe je je doelgroep aantrekt met de juiste designelementen. Door het designproces beter te begrijpen, ben je in staat om een ijzersterk en onderscheidend merk neer te zetten.

Visual branding voor ondernemers en personal brands (online cursus afbeelding)

Deze cursus geeft je de mogelijkheid om als niet-designer zelf aan de slag te gaan met alles wat je nodig hebt voor een visual brand. Je leert stilistische keuzes te maken, gebaseerd op wat jij wil communiceren met je merk en creëert een voorstudie waarmee jij naar een grafisch designer kan stappen.

Liona Appelman

Founder P-Plan | Freelance Grafisch vormgever

Met veel passie en plezier combineer ik mijn ervaringen en interesses in marketing en grafisch vormgeving met coaching en persoonlijke ontwikkeling. Het resultaat is P-Plan: een online cursus over Personal Branding.

Gratis op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Hier helpen we je aan gratis tips, inspiratie en leuke kortingen op de nieuwste e-cursussen.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens ons privacy statement. Je kunt je altijd uitschrijven.

Reageer