P-Plan
Is jouw Personal brand LinkedIn proof?

Is jouw personal brand LinkedIn proof?

Wil je graag meer uit je LinkedIn profiel halen, maar weet je nog niet hoe je dit aan moet pakken? Ik heb een handige checklist opgesteld waarmee je jouw personal brand LinkedIn proof kunt maken.

Social branding op LinkedIn

Laten we voorop stellen dat… LinkedIn niet simpelweg een online CV is, waarbij je één keer een profiel aanmaakt en het daarna lekker kunt laten liggen. LinkedIn is net zoals Facebook en Instagram een social media platform. Als je de potentie van LinkedIn volledig wilt benutten, is het belangrijk om je sociaal op te stellen en de interactie met je connecties op te zoeken. Laat af en toe wat van je horen, bijvoorbeeld via reacties op de posts van je connecties of door zelf een bijdrage te delen met je netwerk.

Wat ik je hierin ook alvast wil meegeven, is het volgende: zorg altijd voor persoonlijke connectieverzoeken. LinkedIn heeft een standaard tekst klaar staan voor deze uitnodigingen, maar met een persoonlijk bericht onderscheid je jezelf van de rest. Maak een terugkoppeling naar jullie eerdere ontmoeting of samenwerking, schrijf iets over jullie gedeelde interesse(s) of laat met een andere invalshoek zien waarom je graag een connectie wilt maken.

Sfeerbeeld van vrouw die op haar smartphone typt. Ze is druk bezig om haar sociale personal brand LinkedIn proof te maken.

Checklist voor een krachtig personal brand op LinkedIn

  1. Uitnodigende headline
  2. Duidelijke profielfoto
  3. Toegang tot contactgegevens
  4. Aangepaste profiel URL
  5. Prettig leesbare samenvatting
  6. Relevante werkervaring
  7. Interessante opleiding(en) en cursussen
  8. Omschrijving vaardigheden
  9. Betrouwbare aanbevelingen
  10. Opvallende visuele content
  11. Jouw profiel in meerdere talen

Ook interessant    Is jouw personal brand Instagram proof?

1. Uitnodigende headline

De LinkedIn headline is de kopregel van je profiel. Je kunt hier natuurlijk alleen je functietitel voor gebruiken, maar zegt dat genoeg over wat je écht doet? Sommige functietitels spreken voor zich, maar er zijn ook titels die eigenlijk alleen maar vraagtekens oproepen. Of titels die vooral voor intern gebruik zijn en dus voor de buitenwereld weinig herkenning oproepen.

Laat in je headline daarom zien wat je doet en schrijf in begrijpelijke taal. Zo kun je ervoor kiezen om iets te vertellen over je expertise of de toegevoegde waarde die jij kan bieden.

Wil jij een perfecte kopregel voor LinkedIn? In deze blog van marketingplatform Frankwatching lees je er meer over.

2. Duidelijke profielfoto

Ieder social media platform is anders en dat geldt ook voor de profielfoto’s die hier geschikt voor zijn. LinkedIn is zakelijker dan Facebook en Instagram, maar dat hoeft niet te betekenen dat je voor een saaie profielfoto moet kiezen. Kies voor een duidelijke foto waar je goed en representatief op staat én waar je connecties je aan kunnen herkennen als ze je op een netwerkborrel tegen het lijf lopen. En, ook niet geheel onbelangrijk, zorg dat de foto aansluit op je personal brand.

Als je geen pro bent op het gebied van selfies is mijn advies om je foto’s door iemand anders te laten maken. Met de telefoons van tegenwoordig hoeft dit niet perse een professionele fotograaf met een dure camera te zijn. Misschien heeft een vriend of vriendin ook foto’s nodig en kunnen jullie samen foto’s maken. Je kunt online allerlei tips vinden over smartphone fotografie, doe er je voordeel mee!

Vrouw met polaroid foto's - LinkedIn Personal Brand

3. Toegang tot contactgegevens

Deze tip is volledig afhankelijk van je doel met LinkedIn. Als je proactief met LinkedIn aan de slag gaat en wilt netwerken, doe je er goed aan om contactgegevens in je profiel te verwerken. Dit komt met name goed van pas wanneer je een vacature wilt vervullen of zelf actief op zoek bent naar een nieuwe baan. Je connecties kunnen hierdoor heel gemakkelijk contact met je opnemen, waardoor je de drempel tot contact verlaagt.

Je vindt je contactgegevens in je profiel. Klik rechtsboven op het potloodje om je profiel te bewerken en klik vervolgens op ‘Contactgegevens’. Ook kun je hier je profiel-URL aanpassen (zie volgende checklist item).

Screenshot van Liona's LinkedIn pagina, waar ze laat zien waar je de contactgegevens en je profiel URL kunt aanpassen

Tip! Je kunt de belangrijkste contactgegevens nog een keer terug laten komen in je samenvatting, zodat je de samenvatting meteen meer actiegericht maakt. Zelf heb ik hier bijvoorbeeld een link naar de website van P-Plan in verwerkt.

4. Aangepaste profiel URL

Wist je dat je de URL van je LinkedIn profiel kunt aanpassen? Deze link is nu opgebouwd uit je voornaam, achternaam en een aantal willekeurige cijfers en letters. Dit kun je echter aanpassen door de URL ‘op te schonen’ – mits je naamgenoot je nog niet voor is geweest, natuurlijk. Met een persoonlijke URL kun je beter gevonden worden op je naam. Niet alleen binnen LinkedIn, maar ook in de zoekmachines.

5. Prettig leesbare samenvatting

De samenvatting onder het kopje ‘Info’ is de ideale plek om je personal brand LinkedIn proof te maken. Hier kun je namelijk meer vertellen over wie je bent, wat je precies doet en waarom je dat zo graag doet. Dit stukje tekst is de manier waarop je jezelf heel eenvoudig kunt introduceren aan nieuwe connecties, dus maak hier vooral gebruik van.

Bedenk vooraf wat je belangrijk vindt om te delen en werk dit vervolgens uit in een lopende tekst. Wat zou je bijvoorbeeld over jezelf vertellen als je jezelf in een korte pitch mag voorstellen? Wat drijft jou? Wat typeert jou en je werkwijze? En welke meerwaarde kun jij je connecties bieden?

Sluit de samenvatting af met een krachtige call to action. Welke actie wil je dat je connecties ondernemen na het lezen van deze tekst? Als je wilt dat ze contact met je opnemen, is dit een logische plek om je contactgegevens terug te laten komen.

6. Relevante werkervaring

Voor je werkervaring geldt eigenlijk hetzelfde als de tekst in je headline: zorg ervoor dat deze begrijpelijk is. Gebruik dus niet alleen je functietitel, maar benut het extra tekstvak om aanvullende informatie te geven. Wat houdt de functie in en welke taken en verantwoordelijkheden horen hierbij? Wat is jouw rol binnen het bedrijf en in wat voor team werk je?

Bedenk voor jezelf welke aspecten van je functie nog meer van toegevoegde waarde zijn voor je personal branding op LinkedIn en verwerk deze in je omschrijving.

Deze tip is ook van toepassing op stages en bijbanen, zeker als je nog niet zoveel werkervaring hebt. Bijbaantjes in de horeca, in de detailhandel of als callcenter medewerker laten bijvoorbeeld zien dat je ervaring hebt met klantcontact. En een bijbaantje als hoofdcassière in een supermarkt maakt juist je ervaring als leidinggevende duidelijk. Deze eigenschappen kunnen voor veel werkgevers een groot pluspunt zijn.

Dit geldt trouwens niet voor álle functies die je ooit bekleed hebt. Als je net als ik uit een dorp komt, is de kans groot dat je in je tienerjaren een bijbaantje hebt gehad in de agrarische sector. In mijn geboortedorp hebben al mijn leeftijdsgenoten bijvoorbeeld tulpenbollen gepeld in een stoffige bollenschuur. Voor een agrarische baan is dit waardevolle informatie, maar een werkgever in de IT-branche hecht hier natuurlijk minder waarde aan. Je kunt ervoor kiezen deze baantjes terug laten komen op je LinkedIn profiel, maar het is aan jou om te bepalen of het relevant is om hier de aanvullende informatie voor in te vullen.

7. Interessante opleiding(en) en cursussen

Er zijn inmiddels zoveel scholingsmogelijkheden dat het aanbod aan opleidingen en cursussen soms niet te overzien is. Help je bezoekers daarom een handje door per opleiding of cursus een korte samenvatting te schrijven in je LinkedIn profiel. Ga dieper in op de inhoud en de lesstof door iets meer te vertellen over het type opleiding of cursus en vertel vooral wat je hieruit gehaald hebt. Koppel dit ook terug naar je personal brand: hoe sluit deze opleiding of cursus aan op het personal brand dat je op LinkedIn laat zien?

Sfeerbeeld van iemand die studeert

8. Omschrijving vaardigheden

Vaardigheden zijn een snelle manier om te laten zien wat je in je mars hebt. De kernwoorden die je gebruikt, helpen je bovendien om beter gevonden te worden op deze specifieke vaardigheden.

Bedenk jezelf wel dat de vaardigheid om met een computer om te kunnen gaan tegenwoordig lang niet zo bijzonder meer is als twintig jaar geleden.

Gebruik dus originele vaardigheden die typerend zijn voor jou en je personal brand. Wat maakt jou uniek en waar liggen jouw specifieke kwaliteiten ten opzichte van anderen?

9. Betrouwbare aanbevelingen

Wat ik zelf belangrijk vind bij aanbevelingen is dat er een balans is tussen het aantal ontvangen en geschreven aanbevelingen. Ik vergelijk het altijd een beetje met de Instagram profielen die heel veel andere accounts volgen, maar zelf door bijna niemand gevolgd worden. Dat komt toch snel een beetje onbetrouwbaar over.

Focus je meer op de kwaliteit van de aanbevelingen dan de kwantiteit. Neem de tijd om een waardevolle aanbeveling te schrijven voor een connectie die dichtbij staat en waar je ook daadwerkelijk iets nuttigs over kunt vertellen. Dat werpt eerder zijn vruchten af dan wanneer je heel veel korte (of dezelfde) aanbevelingen schrijft met als enige doel het terugkrijgen van aanbevelingen. Grote kans dat die waarschijnlijk net zo nietszeggend zijn als de teksten die je zelf hebt achtergelaten. Het is beter om een handjevol betrouwbare aanbevelingen op je profiel te hebben dan een stuk of vijftig nutteloze exemplaren.

10. Opvallende visuele content

Een van de sterke positioneringsstrategieën van personal branding die we in deze blog met je deelde is visual branding. Onderscheid jezelf visueel! Zorg voor een mooi LinkedIn omslag en gebruik sprekende beelden bij de updates die je plaatst. Doe dit vanuit een herkenbare huisstijl die je passend vindt voor jouw persoonlijke brand. Hoe wil je online door anderen gezien worden?

11. Jouw profiel in meerdere talen

Go global! Wanneer je een internationaal LinkedIn netwerk hebt is een Engelstalig profiel natuurlijk erg handig. Maar het mooie is, je hoeft niet meer te kiezen. Je kunt namelijk een secundair taal profiel aanmaken. Heb je zowel een Nederlandstalige, Engelstalige als Spaanse doelgroep? Dan kun je ervoor zorgen dat jouw profiel beschikbaar is in deze 3 talen. Bezoekers krijgen jouw profiel dan te zien in de taal die zij op LinkedIn hebben ingesteld. Hier lees je hoe je een secundair taal profiel kun instellen.

Screenshot van LinkedIn waarop je kunt zien waar je een secundair taal profiel kunt instellen

Hoe nu verder met personal branding?

Personal branding is meer dan alleen een volledig ingevuld LinkedIn profiel. Een sterk personal brand bestaat uit:

  • een krachtig geformuleerde purpose
  • een authentieke en unieke persoonlijkheid
  • een communicatieplan dat aansluit op jouw publiek
  • online en offline zichtbaarheid
  • een visual brand dat jou als persoon laat opvallen
  • een manager (Dat ben je zelf: jij zorgt ervoor dat je personal brand zich continu doorontwikkelt.)
  • veel lef en power

Ben jij er klaar voor om jouw volledige personal brand aan te pakken?


Dit kan al voor:

129,99 49,99In winkelmand

Middels onze online cursus helpen we je stap voor stap om de bovenstaande personal branding checklist succesvol af te vinken. Zo word jij dé vanzelfsprekende specialist binnen jouw branche. Ga meteen aan de slag of bekijk eerst de 9 gratis previewlessen.

Liona Appelman

Founder P-Plan | Freelance Grafisch vormgever

Met veel passie en plezier combineer ik mijn ervaringen en interesses in marketing en grafisch vormgeving met coaching en persoonlijke ontwikkeling. Het resultaat is P-Plan: een online cursus over Personal Branding.

Gratis op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Hier helpen we je aan gratis tips, inspiratie en leuke kortingen op de nieuwste e-cursussen.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens ons privacy statement. Je kunt je altijd uitschrijven.

Reageer

Sale label

Online cursus
Personal Branding

€129
49,99
  • Jezelf op de eerste plaats zetten
  • Je potentieel optimaal benutten
  • Je uniciteit herkennen en laten zien
  • Een communicatieplan opstellen
  • Het managen van je personal brand