Zo betover je je publiek met een sterke visual brand

Wij als mensen zijn visuele wezens. We communiceren het liefst in visuele elementen. Bedenk maar eens hoe we onszelf uitdrukken op vlak van kledingsstijl, onze interieurkeuze, of onze foto’s op Instagram. Vaak vorm je je al een beeld van een onbekende, gewoon op basis van zijn uiterlijk: wat voor kledingsstijl heeft hij? Hoe zit z’n haar? Hoe is z’n lichaamshouding? En gelaatsuitdrukking? Wat heeft hij in zijn handen? Al deze visuele elementen zorgen ervoor dat jij deze persoon al bepaalde kenmerken hebt toegewezen. Daar is niets mis mee, dit is een menselijk instinct. Maar je kan deze gewoonte ook in jouw voordeel laten spelen. Nu je weet dat mensen op basis van visuele kenmerken een oordeel vellen, wat denken ze dan over jouw personal brand?

Een betoverende visual brand

“Een betoverende visual brand heeft weinig te maken met magie, maar veel met psychologie.”

Elk visueel element dat je gebruikt om je brand vorm te geven, communiceert op (on)bewust niveau met je publiek. Je keuze van lettertype communiceert over de waarden van jouw brand, de vormen die je gebruikt vertellen hoe jij in het leven staat en je kleurkeuze verbindt je met je doelgroep.

Door deze elementen zorgvuldig te kiezen en juist in te zetten, kan je efficiënt de juiste doelgroep aantrekken. Als jij als bloemist merkt dat je brand metalfans aantrekt, dan gebruik je waarschijnlijk niet de juiste elementen in je visual brand. Dat is nadelig voor jou, want deze metalfans gaan vermoedelijk geen klanten van je worden, én het publiek dat je aantrekt gaat zich ook verontwaardigd voelen als ze merken dat je niets aanbiedt om op te headbangen.

Minder ‘ik’ in je visual brand, meer ‘jij’

Hoe mooi je je ACDC-geïnspireerde logo ook vindt, als bloemist gaat het je weinig goed doen. Het kan je helpen om iets minder vanuit ‘wat vind ik mooi’ te denken bij het opstellen van je visual brand, en meer vanuit je doelpubliek. Omschrijf eerst wie jouw ideale klant is. (of ideale werkgever!) Waar woont hij, hoe oud is hij, wat voor werk heeft hij, heeft hij huisdieren, hobby’s, favoriete vakantieplekjes? Wat vindt deze persoon belangrijk in het leven? Hoe meer je in detail kan gaan, hoe beter.

Nu je weet wie je doelpubliek is, kan je visuele elementen kiezen die jouw ideale klant/publiek zal aanspreken. Ik geef je 2 voorbeelden!

Visual brand van een boekhoudkantoor

Dit ontwerp voor een boekhoudkantoor straalt rust, vertrouwen en professionaliteit uit.

Hoe doen ze dat?

  • Ze maken gebruik van lettertype met schreef, wat betrouwbaarheid en traditie uitstraalt.
  • Ze maken gebruik van de kleur blauw, deze kleur roept gevoelens van vertrouwen, zekerheid en rust op. Je merkt dat banken en grote bedrijven deze kleur graag gebruiken. De combinatie met wit symboliseert helderheid, transparantie en nuchterheid, goede waarden voor een boekhouder!
  • Hun design is minimalistisch en ze gebruiken enkel strakke lijnen in hun design. Dit getuigt van professionaliteit, een ‘to-the-point’ karakter en het straalt stabiliteit en balans uit.

Door deze elementen te combineren, krijg je een visual brand dat je meteen het gevoel geeft dat je hen kan vertrouwen, dat ze professioneel handelen en een eerlijke financiële partner zijn.

Lees ook: 5 voordelen van een sterke visuele merkidentiteit

Creatieve visual brand

Dit design draagt een speelse energie en valt op.

Laten we even de elementen bestuderen:

  • Het lettertype van het logo is in script, wat getuigt van creativiteit en speelsheid. Daarnaast gebruikt ze een decoratief lettertype wat vooral heel erg opvalt!
  • Het gebruik van zwart-wit slaat op haar hoofdactiviteit, wat krijttekeningen zijn. Hier gebruikt de artiest dus kleur om haar activiteit duidelijk te maken in één oogopslag. In contrast tot het zwart-wit, gebruikt ze oranje, wat meteen in het oog springt. Oranje is een warme kleur die vaak geluk, vreugde, plezier en creativiteit symboliseert.
  • Haar stijl is vrolijk druk, met veel decoratieve elementen, wat perfect aansluit bij haar activiteit.

En nu jij?

Nu kijk je misschien met een kritische blik naar je eigen visual brand, of wil je beginnen met het creëren van dé perfecte stijl voor je (personal) brand… Maar waar begin je?

Wel, hiervoor hebben we een ongelofelijk leuke en hands-on cursus gecreëerd. Voor personal brands, ondernemers, merken,… die aan de slag willen met niet alleen een mooie visual brand, maar eentje dat ook de juiste boodschap uitdraagt en je ideale doelpubliek aantrekt!

We begeleiden je stap voor stap in het ontdekken van de psychologie achter de verschillende visuele elementen, en helpen je je eigen brandbook op te bouwen. Hiermee kan je naar een grafisch designer stappen om vervolgens jouw merk uit te werken.

TIJDELIJKE ACTIE

CURSUS VISUAL BRANDING PLAN

We laten nu 10 ondernemers aan de slag gaan met de pilot cursus.
Dat betekent dat je:

  • 48% korting krijgt op de cursus;
  • Toegang krijgt tot de volledige inhoud van de cursus: je leert hoe je een sterk visual brand opbouwt, je exploreert de elementen die een visual brand vormen en je gaat aan de slag met je brand book;
  • Visual brand uitgewerkt wordt door onze grafisch designer Elyn, op basis van jouw brand book.

Deze actie is tijdelijk beschikbaar en de plaatsen zijn beperkt!

Als jij klaar bent voor een ijzersterke visual brand, schrijf je dan snel in!

Elyn Vandenwyngaert

Elyn is een creatieve duizendpoot en altijd op zoek naar leuke manieren van zelfexpressie, zoals design, zingen, schrijven, tekenen en acteren. Haar grote inspiratiebronnen zijn reizen en persoonlijke groei. Sinds kort is ze een voltijds grafisch designer, om zo meer te kunnen reizen en balans te creëeren in haar leven.

Gratis op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Hier helpen we je aan gratis tips, inspiratie en leuke kortingen op de nieuwste e-cursussen.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens ons privacy statement. Je kunt je altijd uitschrijven.

Reageer