In tijden van crisis krijgen veel mensen het gevoel dat ze iets zinvols willen bijdragen. We gaan ons allemaal weer even realiseren wat er in de basis belangrijk is. Misschien kom je er tijdens deze coronacrisis wel achter dat jouw activiteiten en werkzaamheden je geen voldoening meer geven. Hierdoor kun je in een persoonlijke crisis terechtkomen; een soort leegte, want je emotionelen behoeften worden niet gevoed. Kortom, je hebt behoefte aan ‘purpose’.
Oké, hoe zit dat nou precies?
Een behoefte aan purpose
Purpose betekent letterlijk ‘doel’. Bij P-Plan bedoelen we hier het ‘waarom’ van jouw bestaan mee. Over het algemeen geldt dat wanneer iemands primaire levensbehoeften zijn bevredigd, er een behoefte ontstaat aan purpose. In het onderstaande model kun je zien hoe dat zit.
De piramide die je hier ziet, is gebaseerd op de in 1943 ontwikkelde behoeftehiërarchie van psycholoog Maslow. Maslow categoriseerde de menselijke behoeften in vijf hiërarchische niveaus: fysieke basisbehoeften, veiligheid, sociale behoeften, waardering en tot slot: zelfontplooiing. Zijn theorie gaat er vanuit dat een nieuw niveau pas bereikt kan worden, wanneer het lagere niveau is bevredigd.

De originele behoeftehiërarchie van Maslow stopt bij zelfontplooiing, maar tegenwoordig wordt hier nog een zesde behoefte aan toegevoegd: zingeving, ofwel ‘Purpose’. Steeds meer mensen realiseren zich namelijk dat je jezelf ook mét succesvolle carrière leeg kunt voelen vanbinnen. Wat moet je met al dat succes? Een nóg groter huis of duurdere auto kopen? Dat levert vaak alleen kortstondig geluk op en is totaal niet inspirerend.
Wat inspireert dan wel? We willen betekenis geven aan ons leven, door bij te dragen aan een betere wereld. We willen een verschil maken. Al is het maar een klein verschil; het geeft voldoening.
Kijktip 5 inspirerende TED talks die jou helpen bij het vinden van je purpose
Aan de slag met je purpose
Een purpose is onmisbaar voor jou als personal brand. Op de eerste plaats is het een sterke motivator en geeft het je een heldere focus. Ten tweede helpt het je om onderscheidend te zijn en zichtbaarder te worden. Wanneer jij je purpose sterk en krachtig presenteert, zul je gegarandeerd opvallen.😉Opvallen kan heel handig zijn, zeker als je veel positieve impact wilt maken met jouw purpose.
Neem in deze crisis daarom eens goed de tijd om stil te staan bij je purpose. Wat is nou jouw purpose?
Ga aan de slag met belangrijke vragen als:
- Wat vind jij leuk om te doen en waar wil je meer van in je leven?
- Waar ben je van nature goed in?
- Waar kun jij het verschil maken?
- Waar haal je voldoening uit?
Geloof mij: iedereen heeft een purpose!
‘Don’t waste a good crisis’
Winston Churchill
Beste,
ik heb dit artikel gelezen. vond heel interessant. wanneer is dit artikel geschreven?