Wat is jouw Unique Selling Point? Bij de P van usP gaat het om het creëren van jouw meerwaarde. In deze blog geven we je 3 verschillende positioneringsstrategieën. Aan jou de taak om te kijken welke manier van positioneren aansluit op de mate waarin jij uniek wilt zijn. Je kunt één of meerdere van deze strategieën toepassen op jouw personal brand. Kijk wat bij jou past!
-
Onderscheid jezelf visueel
Als we denken aan unieke mensen, denken we al snel aan mensen die bijzonder gekleed zijn. Zij zijn anders dan de ‘grijze’ massa en vallen hierdoor op. Visueel opvallen kan ook bij personal branding een strategie zijn om jezelf onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld door middel van leuke graphics, creatieve video’s of een herkenbare huisstijl. Maar onthoud wel dat dit alleen de verpakking is. De inhoud van je personal brand is ook belangrijk! Een visuele strategie – je visual brand – in combinatie met een inhoudelijke strategie is daarom vele malen krachtiger. Voel je fijn in je outfit. Modetrends volgen die je eigenlijk niet leuk vindt, vertellen uiteindelijk niet wie jij echt bent. Hetzelfde geldt voor je huisstijl of marketing. Kies iets wat écht bij je past, zodat je waardevolle connecties kunt leggen.
Een visuele strategie in combinatie met een inhoudelijke strategie is vele malen krachtiger.Tip! Neem eens een kijkje op ons Pinterestbord ‘Visual Branding‘ of ‘Creatief CV’.
-
Behaal mooie doelen
Door mooie doelen te behalen en je persoonlijke missie te vervullen kun je uitblinken en opvallen. Breng dit dan ook naar buiten! Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse Boyan Slat, die als missie heeft om de plasticsoep in de oceaan op te ruimen. We weten op dit moment nog niet of zijn opruimsysteem ook echt goed gaat werken, maar zijn missie om een enorm opruimsysteem te bedenken, creëren en ook daadwerkelijk te gebruiken, is ontzettend inspirerend en krijgt veel aandacht. De grote Ocean Cleanup ging op 8 september de zee in vanuit San Francisco en was groot nieuws in de media. Je kunt updates van de missie hier volgen.
-
Provoceer
Provoceren is een manier om je personal brand onder de aandacht te brengen. Hiermee bedoelen we dat je bepaalde dingen doet of zegt om reacties uit te lokken: ‘anders’ denken en doen dan de massa. Een voorbeeld van iemand die van provoceren een gewoonte heeft gemaakt, is topondernemer Ricardo Semler. Veel mensen vinden zijn ideeën maar ‘raar’, terwijl hij met deze ideeën zijn jaaromzet heeft laten groeien van 4 naar 212 (!) miljoen. Er is lef voor nodig om je eigen creatieve ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren. Sta ervoor open! Verlies jezelf niet onder groepsdruk, trek alles in twijfel (de ideeën en meningen van anderen én jezelf) en probeer je unieke zelf te zijn. Een beetje provoceren is daarnaast goed voor je zelfvertrouwen en kan leiden tot puur geluk.
Leestip Waarom het hebben van een unieke, eigen mening zo belangrijk is
Aan de slag
Kies één of meerdere positioneringsstrategieën die je aanspreken of bedenk zelf jouw unieke strategie . Onderzoek daarna hoe je deze strategie (of strategieën) kunt toepassen binnen jouw personal brand en of je je hiermee kunt onderscheiden van jouw concurrentie.
Kun je hulp gebruiken bij het uitdragen van jouw unieke eigenschappen en persoonlijke brand?
In de cursus ‘Creëer een succesvol Personal Branding Plan in 8 stappen’ delen we nóg meer positioneringsstrategieën.
Reageer