Van jongs af aan wordt het ons al verteld: ‘je bent uniek’, ‘er is niemand zoals jij’. Maar hoe ouder we worden, hoe meer we ons proberen aan te passen. We volgen steeds meer het ‘normale’ pad en gedragen ons zoals het hoort. Uniek zijn willen we wel, maar vinden we eigenlijk behoorlijk lastig. En wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt…
Waarin zijn we hetzelfde?
Op het eerste oog zien we er allemaal anders uit. We hebben een ander uiterlijk, andere ambities, successen en bezittingen. Maar als je de oppervlakkige vergelijkingen loslaat en naar binnen kijkt, dan zijn we voor het overgrote gedeelte (zo’n 99%) hetzelfde. We zijn allemaal mensen van vlees en bloed, met doelen, passies en wensen.
En de meeste tijd focussen we ons op deze en andere overeenkomsten. We voelen vaak een diep verlangen om ‘normaal’ te zijn en ons aan te passen aan de rest. Maar die 1%, dat unieke gedeelte van ons, die durven we niet altijd vast te pakken.

Waarin zijn we uniek?
Die 1% is ons unieke pakketje. We worden allemaal geboren met unieke eigenschappen, kwaliteiten en karakters. Dit kun je ook wel jouw gift of gave noemen. Iedereen is ergens goed in en heeft een eigen gave. De een kan geweldig koken, de ander is onwijs goed in het verbinden van mensen en weer een ander heeft een talent voor cijfertjes.
Wat is jouw unique selling point?
Jouw uniciteit wordt bepaald door je passie, je purpose, je persoonlijkheid, talenten, en meningen. Díe maken jou uniek.
Als je met deze unieke eigenschappen (Unique Selling Points) naar buiten treedt, zullen mensen je hieraan herkennen en blijven herinneren. Je kunt écht goede vrienden ontmoeten of jezelf verkopen aan je potentiële baas. Niemand heeft namelijk diezelfde eigenschappen. Want zoals ze vroeger al tegen je zeiden: ‘er is niemand zoals jij’.
Leestip Hoe je met een beetje meer brutaal zijn je hele wereld opent
In hoeverre wil jij uniek zijn?
‘Normaal zijn’ en ‘erbij willen horen’ is soms best oké. Maar het gevaar is wel dat je langzaamaan in de massa verdwijnt. Het uitdragen van jouw unieke eigenschappen is ontzettend waardevol voor een sterke personal brand. Probeer daarom voor jezelf antwoorden te formuleren op de vragen ‘ben ik uniek?’ en ‘hoe kan ik nóg unieker zijn?’ Het is minder erg om je hoofd boven het maaiveld uit te steken dan je misschien denkt; het is eigenlijk best fijn daarboven.
Kun je hulp gebruiken bij het vormgeven van jouw unieke eigenschappen en persoonlijke brand?
Meld je aan voor de online cursus ‘Creëer een succesvol Personal Branding Plan in 8 stappen’.
Reageer