P-Plan
Opvallen met deze 3 usp strategieën voor een personal brand

3 USP-strategieën voor een opvallende personal brand

Wat is jouw Unique Selling Point? Bij de P van usP gaat het om het creëren van jouw meerwaarde. In deze blog geven we je 3 verschillende positioneringsstrategieën. Aan jou de taak om te kijken welke manier van positioneren aansluit op de mate waarin jij uniek wilt zijn. Je kunt één of meerdere van deze strategieën toepassen op jouw personal brand. Kijk wat bij jou past!

  1. Onderscheid jezelf visueel

    Als we denken aan unieke mensen, denken we al snel aan mensen die bijzonder gekleed zijn. Zij zijn anders dan de ‘grijze’ massa en vallen hierdoor op. Visueel opvallen kan ook bij personal branding een strategie zijn om jezelf onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld door middel van leuke graphics, creatieve video’s of een herkenbare huisstijl. Maar onthoud wel dat dit alleen de verpakking is. De inhoud van je personal brand is ook belangrijk! Een visuele strategie in combinatie met een inhoudelijke strategie is daarom vele malen krachtiger. Voel je fijn in je outfit. Modetrends volgen die je eigenlijk niet leuk vindt, vertellen uiteindelijk niet wie jij echt bent. Hetzelfde geldt voor je huisstijl of marketing. Kies iets wat écht bij je past, zodat je waardevolle connecties kunt leggen.
    Een visuele strategie in combinatie met een inhoudelijke strategie is vele malen krachtiger.
    Neem eens een kijkje op ons Pinterestbord ‘Visual Branding‘ of ‘Creatief CV’.


  2. Behaal mooie doelen

    Door mooie doelen te behalen en je persoonlijke missie te vervullen kun je uitblinken en opvallen. Breng dit dan ook naar buiten! Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse Boyan Slat, die als missie heeft om de plasticsoep in de oceaan op te ruimen. We weten op dit moment nog niet of zijn opruimsysteem ook echt goed gaat werken, maar zijn missie om een enorm opruimsysteem te bedenken, creëren en ook daadwerkelijk te gebruiken, is ontzettend inspirerend en krijgt veel aandacht. De grote Ocean Cleanup ging op 8 september de zee in vanuit San Francisco en was groot nieuws in de media. Je kunt updates van de missie hier volgen.


  3. Zorg dat je de eerste bent

    Ook door te innoveren kun je je onderscheiden van de massa. Hierdoor wordt dat wat je doet interessant en aantrekkelijk, (kijk maar eens naar de media aandacht die Boyan Slat uiteindelijk heeft gekregen). Je bent eventuele concurrenten voor. Om je personal brand te versterken is het belangrijk dat je iedereen laat weten dat je de eerste bent. Zet dit krachtig neer met goede PR en persoonlijke marketing als uitgangspunt.

Aan de slag

Kies één of meerdere positioneringsstrategieën die je aanspreken of bedenk zelf jouw unieke strategie
. Onderzoek daarna hoe je deze strategie (of strategieën) kunt toepassen binnen jouw personal brand en of je je hiermee kunt onderscheiden van jouw concurrentie.

Kun je hulp gebruiken bij het vormgeven van jouw unieke eigenschappen en persoonlijke brand?

In de cursus ‘Mijn Personal Branding Plan‘ delen we nóg meer positioneringsstrategieën. Je kunt je gratis aanmelden voor de testfase van deze nieuwe online Personal Branding cursus.

Meer informatie over de cursus

Liona Appelman

Founder P-Plan | Freelance Grafisch vormgever

Gratis op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Hier helpen we je aan gratis tips, inspiratie en leuke kortingen op de nieuwste e-cursussen.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens ons privacy statement. Je kunt je altijd uitschrijven.

Reageer

Boekentips