P-Plan

6 manieren om je social branding te verpesten

Met Personal Branding zet je jezelf in de markt. Je kunt een soort reclame voor jezelf maken, op een fijne en positieve manier, door te laten zien wie je bent, wat je wilt en wat je graag doet. Social media zijn prachtige tools om je Personal Brand vorm te geven. Maar je kunt het hier ook behoorlijk mee verpesten…

  1. Niet consistent zijn

    Een van de grootste ‘fouten’ die je kunt maken met social media is niet consistent zijn. Het idee van Personal Branding is dat je jezelf laat zien zoals je voor de volle 100% bent. Doe je je de ene keer voor als een extravagante persoonlijkheid die van afterparty’s en piña colada’s houdt en de andere keer als een ‘lekker met een kopje thee op de bank’-persoon (een beetje uitvergroot, maar you get the point)? Dan weten je volgers niet meer wie jij écht bent.

  2. Gebrek aan een duidelijke planning

    Wil je jouw personal brand écht goed neerzetten? Dan is het belangrijk om je tijd zo efficiënt mogelijk in te delen. Oftewel: slim omgaan met je tijd. Het voorkomt dat je iets té knallend met je plan van start gaat en daardoor jezelf een beetje voorbijloopt. Of dat je nét iets te veel tijd aan onbelangrijke zaken besteedt.

    Meer weten over plannen en Time Management?
    Lees het in de blog ‘Versterk je persoonlijke plan met Time Management’.

  3. Content van lage kwaliteit

    Gebruik je social media, dan gaat het niet zo zeer om de hoeveelheid berichten, foto’s of video’s die je plaatst. Je kunt beter iets minder berichten plaatsen, maar die wel van hoge kwaliteit zijn en passen bij jou, je doelgroep en je doelen. Als je jezelf bijvoorbeeld wilt neerzetten als interieurexpert omdat je graag met interieurbedrijven in contact wilt komen, dan passen foto’s van je avondmaaltijd minder goed op je Instagramfeed.

  4. Digitale kansen laten liggen

    Tegenwoordig zijn er prachtige mogelijkheden om jezelf aan de wereld te laten zien. Bijna iedereen maakt gebruikt van internet en van social media als Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. En binnen die media liggen veel mogelijkheden verborgen. Heb je Instastories bijvoorbeeld al ontdekt? En de uitgebreide zoekfuncties binnen Facebook? Ga lekker op online onderzoek uit en houd er vooral veel plezier in. Niets moet, alles mag. (Maar probeer je online kansen te grijpen.)

  5. Niet naar je publiek luisteren

    Jonge man met koptelefoon op, die niet luistert naar anderenBij het inzetten van sociale media gaat het niet alleen om zenden. Ook interactie is erg belangrijk. Het is juist tof om met de mensen in contact te komen die je met jouw berichten, foto’s en video’s wilt bereiken. Luisteren naar wat zij graag willen zien en horen geeft zoveel waardevolle informatie. Door in gesprek te gaan leer je misschien zelfs nieuwe mensen, bedrijven en merken kennen. Ontdek de digitale wereld!

  6. Te aanvallend zijn

    Jouw Personal Brand mag anders zijn dan die van anderen. Jij bent uniek en dat mag je ook uitstralen. Niemand is zoals jij! Maar pas op dat je niet te aanvallend bent. Je kunt ergens een scherpe mening over hebben, maar dat betekent niet dat het altijd verstandig is om deze ook daadwerkelijk te delen. In sommige gevallen kun je die mening beter voor jezelf houden.

Social media zijn een prachtige manier om jouw Personal Brand neer te zetten. Maak hier gebruik van, ga op onderzoek uit en probeer. (En vergeet ondertussen bovenstaande valkuilen niet.) Succes!

Wil jij een succesvol Personal Brand?

Maak kans op een gratis pilot plek van de nieuwste e-cursus!

Meer informatie

Liona Appelman

Founder P-Plan | Freelance Grafisch vormgever

Gratis op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Hier helpen we je aan gratis tips, inspiratie en leuke kortingen op de nieuwste e-cursussen.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens ons privacy statement. Je kunt je altijd uitschrijven.

Reageer

Boekentips